The song as literary text in the english language classroom
a collaborative experience in basic education
Keywords:
Teaching, English, Literary text, SongAbstract
This article aims to present a didactic proposal developed with a group of students from the 8th grade of elementary school, based on the song “Blowing in the wind”, by Bob Dylan. The idea lies in discussing with the aforementioned group the possibility of a song being a literary text. Therefore, pre-listening, reading/listening to the song and post-reading activities were carried out, seeking to highlight the social criticism woven by the American singer and composer and the metaphors present in it. The activities were developed collaboratively, in groups and pairs, and the data indicate that the aforementioned literary text favored the establishment of dialogical and intercultural relations between the participants and singer-songwriter Bob Dylan. I do not hope with this didactic proposal to exhaust the countless possibilities for discussion and interpretation of the song, but rather to rethink the characteristics inherent to the song genre, favoring its use as a literary text in the teaching and learning process.
References
AVERBUCK, L. M. A poesia e a escola. In: ZILBERMAN, R. (org.). Leitura em crise na escola: as alternativas para o professor. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1986. p.63-83.
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Trad. Maria Ermantina Galvão G. Pereira. 2ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
BAKHTIN, M. Estética da Criação Verbal. Trad. Paulo Bezerra. 6ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2011.
BAKHTIN, M. Notas sobre literatura, cultura e ciências humanas. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2017.
BEZERRA, P. Bakhtin: arremate final. In: BAKHTIN, M. Notas sobre literatura, cultura e ciências humanas. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2017, p.81-96.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf . Acesso em: 25 out. 2019.
COMPAGNON, A. O demônio da teoria: Literatura e senso comum. Trad. Cleonice Paes Barreto Mourão e Consuelo Fortes Santiago. São Paulo: Humanitas, 2006.
COSSON, R. Letramento literário: teoria e prática. 2ªed. 7ª reimpressão. São Paulo: Contexto, 2018.
FARACO, C. A. Autor e autoria. In: BRAIT, B. (org.). Bakhtin: conceitos-chave. 5ª ed. São Paulo: Contexto, 2016. p. 37-60.
FIGUEIREDO, F. J. Q. de. Vygotsky: a interação no ensino/aprendizagem de línguas. São Paulo: Parábola, 2019.
FIGUEREDO, C. J. O falante nativo de inglês versus o falante não-nativo: representações e percepções em uma sala de aula de inglês. Linguagem & Ensino, Pelotas, v. 14, n. 1, p. 67-92, 2011.
FIGUEREDO, C. J. A alteridade constitutiva em aulas de inglês como língua - cultura estrangeira: a perspectiva do princípio dialógico bakhtiniano. Bakhtiniana: Revista de Estudos do Discurso, v. 7, p. 68-87, 2012.
KRAMER, S. A educação como resposta responsável: apontamentos do outro como prioridade. In: FREITAS, Maria Teresa. Educação, arte e vida em Bakhtin. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013. p. 29-46.
MELLO, L.G. A. Compreensão e produção escrita de textos literários em língua inglesa: práticas dialógicas e colaborativas em foco. 272f. 2021. Tese (Doutorado em Letras e Linguística) – Faculdade de Letras, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2021.
MILLER, E. R. Agency, language learning, and multilingual spaces. Multilingua, v. 31, 2012, p. 441-468.
PEREIRA, P. G. Reflexões sobre o uso de música na sala de aula de LE: as crenças e a prática de dois professores de inglês. 2007. 147f. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal de Goiás, Faculdade de Letras, Goiânia, 2007.
ROCHA, S. R. M. O gênero canção nos livros didáticos de literatura e língua portuguesa. Scripta, v.24. n.50, p.175-203.
SCHOON, I. Conceptualising Learner Agency: A Socio-Ecological Developmental Approach. Centre for Learning and Life Chances in Knowledge Economies and Societies, 2018, p. 1-45. Disponível em:< www.llakes.ac.uk> Acesso em: 05 fev. 2020.
SILVA, L. G. A. A leitura de contos e o ensino de língua inglesa: os contatos/diálogos entre língua e cultura materna (L1/C1) e língua e cultura-alvo (L2/C2). 2014. 136f. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal de Goiás, Faculdade de Letras, Goiânia, 2014.
SOBRAL, A. A concepção de sujeito do Círculo. In: SOBRAL, A. Do dialogismo ao gênero: as bases do pensamento do Círculo de Bakhtin. Campinas, São Paulo, Mercado das Letras, 2009, p.47-60.
SOUSA, L. P. Q.; FIGUEREDO, C. J. The importance of social interaction activities in the teaching-learning process of english as a foreign language. Entretextos, Londrina, v. 17, n. 1, p. 61-94, jan./jun. 2017.
SWAIN, M. Collaborative dialogue: the contributions to second language learning. Plenary paper presented at Annual AAAL Conference, Long Beach, California, March, 1995, p. 1-43.
SZUNDY, P. T. C. Educação como ato responsável: a formação de professores de linguagens à luz da filosofia da linguagem do Círculo de Bakhtin. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, n. 53, v.1, p. 13-32, jan./jun. 2014.
VYGOTSKY, L. S. The genesis of higher mental functions. In: WERTSCH, J. V. (ed.).The concept of activity in Soviet Psychology. New York: M. E. Sharp, 1981. p. 144-188.
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. 3ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 1989.
Published
Versions
- 2023-05-22 (2)
- 2023-04-07 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 The ESPecialist

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors grant the journal all copyrights relating to the published works. The concepts issued in signed articles are the absolute and exclusive responsibility of their authors.
Esta obra está licenciada com uma Licença