This is an outdated version published on 2023-04-07. Read the most recent version.

International Education

A Complex and Transdisciplinary Possibility

Authors

Keywords:

International Education, Complexity, Transdisciplinarity, BICS/CALP, Dual Diploma

Abstract

This article aims to reflect upon International Education through the Complexity and Transdiscipinarity viewpoint (MORIN, 2015; NICOLESCU, 2000), articulating subject (student) and object (English language), in the understanding of an intercultural and global perspective of teaching and learning. Throughout this reflection, two concepts – Basic Interpersonal Communication Skills, BICS, and Cognitive Academic Language Proficiency, CALP (CUMMINS, 1999) – are also considered in the development of the students' linguistic skills.

References

AGUIAR, A.M.S. 2008. Quando a melhor escola é internacional: famílias brasileiras em busca de internacionalização “in loco”. Anais da 31ª ANPED.

CAMIZÃO, E.G. 2010. Educação comparada e antropologia: “educatinal borrowing” em escolas internacionais no Brasil. Dissertação de Mestrado, Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo.

CUMMINS, J. 2000. Language, Power and Pedagogy. Cleveland: Inglaterra: Multilingual Matters.

CUMMINS, J. 2009. Pedagogies of choice: challenging coercive relations of power in classrooms and communities. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 12.3: 261-271.

CUMMINS, J. 1999. BICS and CALP: Clarifying the Distinction. Universidade de Toronto.

CUMMINS, J. 1979. Cognitive/academic language proficiency, linguistic interdependence, the optimum age question and some other matters. Working on Bilingualism. 19:121-129.

PEREIRA, R. D. S.; EDMUNDO, E. S. G.; ANDREOTTI, V. de O. 2018. Imaginários de Educação e de bem público nos discursos de internacionalização do Ensino Superior. Revista Desempenho, 28:2. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rd/article/view/10147 . Acesso em: 28 mar. 2023.

FREIRE, M.M. 2020. Linguística Aplicada, Complexidade e Transdisciplinaridade: tecendo redes de sentido e articulando saberes. Educação e Linguagem, 23.1: 245-261.

FREIRE, M.M. (org.). 2021. Paulo Freire e Edgar Morin: emancipação e complexidade. São José do Rio Preto, SP: HN.

FREIRE, M.M. 2022. Transdisciplinaridade e narrativas transmídia: uma articulação viável para propósitos formativos. Letras, 32.1: 180-197.

GIDDENS, A. 2000. O mundo na era da globalização. Lisboa: Presença.

LEASK, B.2015. Internationalize the curriculum. Nova Iorque: Routledge.

LUNA, J.M.F. Artigo de opinião. Disponível em: www.univali.br/imprensa/univali-em-dia/veja-também/Paginas/artigo-de-opiniao-internacionalizacao-para-uma-cidadania-global.aspx . Disponível em: 27/03/2023.

LUNA, J.M.F.2015. Internacionalização do Currículo e Educação Intercultural: Aproximações à luz da Sociologia das Ausências e da Sociologia das Emergências. In: Internacionalização do currículo: educação, interculturalidade, cidadania global. Campinas, São Paulo: Pontes. pp.33-53

LUNA, J.M.F.2016. Internationalizing the curriculum. Nova Iorque: Routledge, 2015. Resenha de: LUNA, J.M.F. Internationalizing the curriculum. Revista de Educação.

MARCELINO, M. 2009. Bilinguismo no Brasil: significado e expectativas. Revista Intercâmbio, 19, pp. 1-22.

MORAES, M.C. 2008. Ecologia dos saberes: complexidade, transdisciplinaridade e educação. São Paulo: Antakarana e ProLibera.

MORIN, E. 2000. Os sete saberes necessários à educação do futuro. Trad. Catarina Eleonora F. da Silva e Jeanne Sawaya. Revisão técnica de Edgard de Assis de Carvalho. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO.

MORIN, E. 2003. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 8a ed. Trad. Eloá Jacobina. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil.

MORIN, E. 2005a. Introdução ao Pensamento Complexo. Porto Alegre: Sulina.

MORIN, E. 2005b. Ciência com consciência. Tradução Maria D. Alexandre e Maria A.S. Dória. 8 ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil.

MORIN, E. 2010. Meu caminho. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil.

MORIN, E. 2011 Introdução ao pensamento complexo. Trad. Eliane Lisboa. 4a ed. Porto Alegre: Sulina.

MORIN, E. 2013. Ciência com consciência. Trad. Maria D. Alexandre e Maria Alice Araripe de Sampaio Doria. 15a ed. Edição revista e modificada pelo autor. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil.

MORIN, E. 2008. Introdução ao Pensamento Complexo. Tradução de Dulce Matos. 5ª Edição. Lisboa: Instituto Piaget, 2008.

MORIN, E. 2015. Cabeça bem-feita. Trad. Eloá Jacobina. 22ª edição. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil.

NICOLESCU, B. 2000. Um novo tipo de conhecimento: Transdisciplinaridade. In. Sommerman, A; Mello, M.F.; Barros, V. M. (orgs). Educação e Transdisciplinaridade. Brasília: Unesco.

NICOLESCU, B. 2015. Como podemos entrar em diálogo? Metodologia transdisciplinar do diálogo entre pessoas, culturas e espiritualidades. Revista Inter-Legere 16.1: 31-46. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/interlegere/article/view/8966 . Acesso em: 28 mar. 2023.

NICOLESCU, B. 2012. Transdisciplinarity: the Hidden, between the Subject and the Object. Alemanha: Editura Universităţii

OECD. 1996. Internationalize the curriculum in Higher Education. Paris: OECD

OLIVEIRA, P.P.N. 2010. Educação bilíngue de elite em uma escola de Goiânia: uma proposta. Monografia, Universidade Federal de Goiás.

RAGNEV, K.D. 2018. A percepção dos professores sobre o tablet em escolas brasileiras de currículo duplo sob o viés da complexidade. Dissertação de Mestrado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.

RAJAGOPALAN, B.2015 Políticas públicas, línguas estrangeiras e globalização: a universidade brasileira em foco. In C.H. Rocha; D.B. Braga e R.R. Caldas (Eds.) Políticas linguísticas, ensino de línguas e formação docente: desafios em tempos de globalização e internacionalização. Campinas: Pontes Editores. pp. 15-27

STORTO, C.A. 2015. Discurso sobre bilinguismo e Educação Bilíngue: a perspectiva das escolas. Dissertação de Mestrado, Instituto da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas.

WÄTCHER, B. 2005. Pensamento crítico y matriz (de) colonial: reflexiones latinoamericanas. Quito: Abya Yala.

Published

2023-04-07

Versions