International Education
A Complex and Transdisciplinary Possibility
Keywords:
International Education, Complexity, Transdisciplinarity, BICS/CALP, Dual DiplomaAbstract
This article aims to reflect upon International Education through the Complexity and Transdiscipinarity viewpoint (MORIN, 2015; NICOLESCU, 2000), articulating subject (student) and object (English language), in the understanding of an intercultural and global perspective of teaching and learning. Throughout this reflection, two concepts – Basic Interpersonal Communication Skills, BICS, and Cognitive Academic Language Proficiency, CALP (CUMMINS, 1999) – are also considered in the development of the students' linguistic skills.
References
AGUIAR, A.M.S. 2008. Quando a melhor escola é internacional: famílias brasileiras em busca de internacionalização “in loco”. Anais da 31ª ANPED.
CAMIZÃO, E.G. 2010. Educação comparada e antropologia: “educatinal borrowing” em escolas internacionais no Brasil. Dissertação de Mestrado, Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo.
CUMMINS, J. 2000. Language, Power and Pedagogy. Cleveland: Inglaterra: Multilingual Matters.
CUMMINS, J. 2009. Pedagogies of choice: challenging coercive relations of power in classrooms and communities. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 12.3: 261-271.
CUMMINS, J. 1999. BICS and CALP: Clarifying the Distinction. Universidade de Toronto.
CUMMINS, J. 1979. Cognitive/academic language proficiency, linguistic interdependence, the optimum age question and some other matters. Working on Bilingualism. 19:121-129.
PEREIRA, R. D. S.; EDMUNDO, E. S. G.; ANDREOTTI, V. de O. 2018. Imaginários de Educação e de bem público nos discursos de internacionalização do Ensino Superior. Revista Desempenho, 28:2. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rd/article/view/10147 . Acesso em: 28 mar. 2023.
FREIRE, M.M. 2020. Linguística Aplicada, Complexidade e Transdisciplinaridade: tecendo redes de sentido e articulando saberes. Educação e Linguagem, 23.1: 245-261.
FREIRE, M.M. (org.). 2021. Paulo Freire e Edgar Morin: emancipação e complexidade. São José do Rio Preto, SP: HN.
FREIRE, M.M. 2022. Transdisciplinaridade e narrativas transmídia: uma articulação viável para propósitos formativos. Letras, 32.1: 180-197.
GIDDENS, A. 2000. O mundo na era da globalização. Lisboa: Presença.
LEASK, B.2015. Internationalize the curriculum. Nova Iorque: Routledge.
LUNA, J.M.F. Artigo de opinião. Disponível em: www.univali.br/imprensa/univali-em-dia/veja-também/Paginas/artigo-de-opiniao-internacionalizacao-para-uma-cidadania-global.aspx . Disponível em: 27/03/2023.
LUNA, J.M.F.2015. Internacionalização do Currículo e Educação Intercultural: Aproximações à luz da Sociologia das Ausências e da Sociologia das Emergências. In: Internacionalização do currículo: educação, interculturalidade, cidadania global. Campinas, São Paulo: Pontes. pp.33-53
LUNA, J.M.F.2016. Internationalizing the curriculum. Nova Iorque: Routledge, 2015. Resenha de: LUNA, J.M.F. Internationalizing the curriculum. Revista de Educação.
MARCELINO, M. 2009. Bilinguismo no Brasil: significado e expectativas. Revista Intercâmbio, 19, pp. 1-22.
MORAES, M.C. 2008. Ecologia dos saberes: complexidade, transdisciplinaridade e educação. São Paulo: Antakarana e ProLibera.
MORIN, E. 2000. Os sete saberes necessários à educação do futuro. Trad. Catarina Eleonora F. da Silva e Jeanne Sawaya. Revisão técnica de Edgard de Assis de Carvalho. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO.
MORIN, E. 2003. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 8a ed. Trad. Eloá Jacobina. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil.
MORIN, E. 2005a. Introdução ao Pensamento Complexo. Porto Alegre: Sulina.
MORIN, E. 2005b. Ciência com consciência. Tradução Maria D. Alexandre e Maria A.S. Dória. 8 ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil.
MORIN, E. 2010. Meu caminho. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil.
MORIN, E. 2011 Introdução ao pensamento complexo. Trad. Eliane Lisboa. 4a ed. Porto Alegre: Sulina.
MORIN, E. 2013. Ciência com consciência. Trad. Maria D. Alexandre e Maria Alice Araripe de Sampaio Doria. 15a ed. Edição revista e modificada pelo autor. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil.
MORIN, E. 2008. Introdução ao Pensamento Complexo. Tradução de Dulce Matos. 5ª Edição. Lisboa: Instituto Piaget, 2008.
MORIN, E. 2015. Cabeça bem-feita. Trad. Eloá Jacobina. 22ª edição. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil.
NICOLESCU, B. 2000. Um novo tipo de conhecimento: Transdisciplinaridade. In. Sommerman, A; Mello, M.F.; Barros, V. M. (orgs). Educação e Transdisciplinaridade. Brasília: Unesco.
NICOLESCU, B. 2015. Como podemos entrar em diálogo? Metodologia transdisciplinar do diálogo entre pessoas, culturas e espiritualidades. Revista Inter-Legere 16.1: 31-46. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/interlegere/article/view/8966 . Acesso em: 28 mar. 2023.
NICOLESCU, B. 2012. Transdisciplinarity: the Hidden, between the Subject and the Object. Alemanha: Editura Universităţii
OECD. 1996. Internationalize the curriculum in Higher Education. Paris: OECD
OLIVEIRA, P.P.N. 2010. Educação bilíngue de elite em uma escola de Goiânia: uma proposta. Monografia, Universidade Federal de Goiás.
RAGNEV, K.D. 2018. A percepção dos professores sobre o tablet em escolas brasileiras de currículo duplo sob o viés da complexidade. Dissertação de Mestrado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.
RAJAGOPALAN, B.2015 Políticas públicas, línguas estrangeiras e globalização: a universidade brasileira em foco. In C.H. Rocha; D.B. Braga e R.R. Caldas (Eds.) Políticas linguísticas, ensino de línguas e formação docente: desafios em tempos de globalização e internacionalização. Campinas: Pontes Editores. pp. 15-27
STORTO, C.A. 2015. Discurso sobre bilinguismo e Educação Bilíngue: a perspectiva das escolas. Dissertação de Mestrado, Instituto da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas.
WÄTCHER, B. 2005. Pensamento crítico y matriz (de) colonial: reflexiones latinoamericanas. Quito: Abya Yala.
Downloads
Published
Versions
- 2023-05-22 (2)
- 2023-04-07 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 The ESPecialist

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors grant the journal all copyrights relating to the published works. The concepts issued in signed articles are the absolute and exclusive responsibility of their authors.
Esta obra está licenciada com uma Licença