Axiologies in cartoon reading activities

Authors

  • Cristiane Malinoski Pianaro Angelo Universidade Estadual do Centro-Oeste
  • Flávia Gumieiro Vieira Secretaria de Estado da Educação do Paraná

Keywords:

Dialogism, Axiologies, Cartoon, Reading

Abstract

Based on the axiological concepts of language of the Bakhtin Circle, this article aims to present proposals for expanding the activities of reading a cartoon, present in a textbook for Youth and Adult Education - EJA, in order to expand awareness students' socioideology. This is qualitative research, with an interpretative, descriptive and propositional approach, since it analyzes the textbook proposals and presents suggestions for expanding the activities, considering the axiological concepts – extraverbal context, intonation and value judgments. It is considered that reading expansion activities can provoke reflection on the social axiologies inherent in discursive practices, focusing on the understanding of live and valued discourse in the classroom and allowing reading to be constituted as an act of ethical responsibility, for qualitative changes in social reality.

Author Biography

Flávia Gumieiro Vieira, Secretaria de Estado da Educação do Paraná

Mestre em Letras pela Universidade Estadual do Centro-Oeste - UNICENTRO. Docente de Língua Portuguesa da Rede Pública do Estado do Paraná.

References

ANGELO, C. M. P.; MENEGASSI, R. J. A leitura em Sala de Recursos Multifuncionais. In: ANGELO, C. M. P.; MENEGASSI, R. J.; FUZA, A. F. (Org.). Leitura e Ensino de Língua. São Carlos: Pedro & João Editores, 2022, p. 237-272.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Tradução do russo por Paulo Bezerra. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BATISTA, A. A. G. A avaliação dos livros didáticos: para entender o Programa Nacional do Livro Didático (PNLD). In: ROJO, R. H. R.; BATISTA, A. A. G. (Orgs.). Livro didático de Língua Portuguesa, letramento e cultura da escrita. Campinas: Mercado de Letras, 2003. p. 25-68.

BUBNOVA, T. Voz, sentido e diálogo em Bakhtin. Tradução Roberto Leiser Baronas e Fernanda Tonelli. Bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso, v. 6, n. 1, p. 268-280, 2011.

FERREIRA, P. R. de A. Caminhar e Transformar - língua portuguesa: anos finais do ensino fundamental: Educação de Jovens e Adultos. São Paulo: FTD, 2013.

COSTA-HÜBES, T. C.; MENEGASSI, R. J. Oralidade e entonação valorativa na formação docente inicial. In: MAGALHÃES, T. B.; COSTA-MACIEL, D. A. G. (Org.). Oralidade e gêneros orais: experiências na formação docente. São Paulo: Pontes, 2021, p. 173-197.

FLÔRES, O. A leitura da charge. Canoas: Ulbra, 2002.

GASPAROTTO, D.; MENEGASSI, R. J. Elementos da axiologia na produção e revisão de textos. Veredas: Revista de Estudos Linguísticos, v.24, n.2, 2020, p. 158-178. Disponível: https://periodicos.ufjf.br/index.php/veredas/article/view/32515 Acesso em 20 abr. 2022.

LOURO, G. L. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista.10. ed. Petrópolis: Vozes, 2008.

MEDVIÉDEV, P. N. O método formal nos estudos literários: introdução crítica a uma poética sociológica. Tradução: Ekaterina Vólkova Américo e Sheila Camargo Grillo. São Paulo: Contexto, 2019 [1928].

MENDES-POLATO, A. D. M.; OHUSCHI, M. C. G.; MENEGASSI, R. J. Análise linguística em Charge: sequência de atividades dialógicas. Línguas & Letras, v. 21, n. 49, p. 127-154, 2020. Disponível em: http://e-revista.unioeste.br/index.php/linguaseletras/article/view/24631/pdf . Acesso em: 15 dez. 2021.

MENEGASSI, R. J. Entonação valorativa em palavra escrita. Diálogo das Letras. Pau dos Ferros, v. 11, p. 1-22, e02117, 2022. Disponível em http://periodicos.apps.uern.br/index.php/DDL/article/download/4497/3374 Acesso em 5 dez. 2022.

MENEGASSI, R. J.; ANGELO, C. M. P.; MENDES-POLATO, A. D.; GASPAROTTO, D. M. A leitura dialógica de fábulas. In: FRANCO, N.; Rodrigo ACOSTA-PEREIRA, R.; COSTA-HÜBES, T. da. (org.). Estudos dialógicos da linguagem: reflexões teórico-metodológicas. Campinas-SP: Pontes Editora, 2020, p. 187-212.

MENEGASSI, R. J.; FUZA, A. F.; ANGELO, C. M. P. A leitura em perspectiva dialógica: atividades com o poema. In: ANGELO, C. M. P.; MENEGASSI, R. J.; FUZA, A. F. (Org.). Leitura e Ensino de Língua. São Carlos: Pedro & João Editores, 2022, p. 371-418.

ROJO, R. Letramento e capacidades de leitura para a cidadania. São Paulo: SEE: CENP, 2004. Texto apresentado em Congresso realizado em maio de 2004. Disponível em: file:///D:/Usu%C3%A1rio/User/Downloads/Letramento_e_capacidade_de_leitura_pra_cidadania_2004.pdf. Acesso em: 10 abr. 2021.

VOLÓCHINOV, V. N. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução: Ekaterina Vólkova Américo e Sheila Camargo Grillo. São Paulo: Editora 34, 2017[1929/1930].

VOLÓCHINOV, V. N. A palavra na vida e a palavra na poesia: ensaios, artigos, resenhas e poemas. Tradução: Sheila Grillo; Ekaterina Vólvoka Américo. São Paulo: Editora 34, 2019[1926].

Published

2023-04-07 — Updated on 2023-05-22

Versions