Curriculum and teaching materials in foreign language teaching
reflections and presentation of a proposal
Keywords:
Curriculum, Teaching Materials, Critical Sociointeractional Literacy, MacrocriteriaAbstract
Curriculum: starting point for a foreign language teaching program. Coursebooks and other teaching materials: elements that articulate the curriculum into pedagogical practices. Teaching materials, especially the coursebook, often end up playing the role of curriculum. However, teaching materials are only part of the curriculum, and need to be designed based on it. In other words, teaching materials should be implemented according to the curriculum, not the other way around. In order to propose a curriculum model for foreign language teaching, we start from the definition of curriculum presented by Jobrack (2011), from basic principles for curriculum design (TYLER, 1949), and from the discussion of curriculum theories (TADEU DA SILVA, 2000). Considering that curriculum implies a theoretical-methodological line, a critical socio-interactional literacy pedagogy (TILIO, 2015, 2016a, 2017, 2018, 2019a, 2019b) for foreign language teaching is presented, followed by macro-criteria for the development of curricula and/or teaching materials (TILIO, 2016b).
References
BAKHTIN, Mikhail. 1952-1953 [2016]. Os gêneros do discurso. Bezerra, Paulo. Notas da edição russa: Seguei Botcharov. São Paulo: Editora 34.
BOURDIEU, P. 1977 Cultural reproduction and social reproduction Jn: KARABEL, I., HALSEY, A H. Power and ideology in education. New York: Oxford University. p.487-511.
BRASIL. 2013. Diretrizes Curriculares Nacionais de Educação Básica. Brasília: Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Disponível em http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=15548-d-c-n-educacao-basica-nova-pdf&Itemid=30192. Acesso em 20 de janeiro de 2023.
BRASIL. 2006. Orientações Curriculares para o Ensino Médio. Volume 1: Linguagens, códigos e suas tecnologias. Brasília: Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Disponível em http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/book_volume_01_internet.pdf. Acesso em 20 de janeiro de 2023.
BRASIL. 1998. Parâmetros Curriculares Nacionais — terceiro e quarto ciclos do Ensino Fundamental: língua estrangeira. Brasília: Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Disponível em http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/pcn_estrangeira.pdf. Acesso em 20 de janeiro de 2023.
BROOKS, N. 1964. Language and Language Learning: Theory and Practice. New York, Harcourt, Brace & World Inc.
BROWN, H. D. 2007. Teaching by Principles: An Interactive Approach to Language Pedagogy. 3. ed. Londres: Longman.
BYRD, P. 2001. Textbooks: evaluation for selection and analysis for implementation. In: CELCE- MURCIA, M. (Ed). Teaching English as a Second or Foreign Language. United States: Heinle & Heinle. p. 415-427.
CAMPOS, D.; SILVA, S. 2009. O conceito de currículo: um breve histórico das mudanças no enfoque das linhas curriculares. Igapó (CEFET-AM), v. 3, p. 28-39.
CANCLINI, N. G. 2012. Culturas Híbridas. Estrategias para entrar y salir de la modernidad. Buenos Aires, Argentina: Paidós.
CARMAGNANI, A. M. 1999. A concepção de professor e de aluno no livro didático e o ensino de redação em LM e LE. In: CORACINI, M. J. (Org.). Interpretação, autoria e legitimação do livro didático. São Paulo: Pontes. p. 127-133.
CERVETTI, G.; PARDALES, M. J.; DAMICO, J. S. 2001. A Tale of Differences: Comparing the Traditions, Perspectives, and Educational Goals of Critical Reading and Critical Literacy. Reading Online, v. 4, n. 9.
COPE, B.; KALANTZIS, M. (Eds.) 2000. Multiliteracies: Literacy Learning and the Design of Social Futures. Londres/Nova York: Routledge.
CORACINI, M. J. 1999. O livro didático de língua estrangeira e a construção de ilusões. In: CORACINI, M. J. (Org.). Interpretação, autoria e legitimação do livro didático. São Paulo: Pontes. p. 105-124.
CUNNINGSWORTH, A. 1995. Choosing Your Coursebook. Oxford: Heinemann.
DIAS, R. 1999. Critérios para a avaliação do livro didático de língua estrangeira. In: DIAS, R.; CRISTÓVÃO, V. L. L. (Org.) O livro didático de língua estrangeira: múltiplas perspectivas. São Paulo: Mercado de Letras, 2009, p.199-234.
DIAS, R.; CRISTÓVÃO, V. 2009. Introdução. In: DIAS, R.; CRISTÓVÃO, V. (Org.) O livro didático de língua estrangeira: múltiplas perspectivas. Campinas: Mercado de Letras.
ELLIS, R. Second Language Acquisition Research and Language Teaching Materials. In: HARWOOD, N. (Ed.) 2010. English Language Teaching Materials: Theory & Practice. Cambridge: Cambridge University Press.
FAIRCLOUGH, N. 1992. Discourse and Social Change. Cambridge: Polity Press.
GRANT, N. 1987. Making the most of your textbook. London: Longman.
JOBRACK, B. 2011. Tyranny of the Textbook: An Insider Exposes How Educational Materials Undermine Reforms. Lanham, MD: Rowman & Littlefield.
JOHNS, A. 1997. Text, role and context: developing academic literacies. Cambridge: Cambridge University Press.
KALANTZIS, M.; COPE, B. 2012. Literacies. Cambridge: Cambridge University Press.
MARCUSCHI, L. A. 2008. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial.
MOITA LOPES, L. P. 2003. A nova ordem mundial, os Parâmetros Curriculares Nacionais e o ensino de inglês no Brasil: a base intelectual para uma ação política. In: BARBARA, L.; RAMOS, R. (Orgs.) Reflexão e ações no ensino-aprendizagem de línguas. Campinas: Mercado de Letras.
MOITA LOPES, L. P. 2005. Ensino de inglês como espaço de embates culturais e de políticas da diferença. In: GIMENEZ, T.; JORDÃO, C.; ANDREOTTI, V. (Orgs.) Perspectivas educacionais e o ensino de inglês na escola pública. Pelotas: Educat. p. 49-67.
MORAN, P. R. 2001. Teaching culture: perspectives in practice. Ontario, Canada, Heinle & Heinle.
MUSPRATT, S.; LUKE, A.; FREEBODY, P. (Eds.) 1997. Constructing Critical Literacies: Teaching and Learning Textual Practice. Nova York: Hampton Press.
OXFORD, R. L. 2003. Toward a More Systematic Model of L2 Learner Autonomy. In: PALFREYMAN, D.; SMITH, R. C. (Eds.) Learner Autonomy across Cultures: Language Education Perspectives. Hampshire: Macmillan. p. 75-91.
ROJO, R. H. R.; MOITA LOPES, L. P. 2004. Linguagens, códigos e suas tecnologias. In: BRASIL. Orientações Curriculares para o Ensino Médio. Brasília: Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. p. 14-59.
SANTOS, M. 2000. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. Rio de Janeiro: Record.
SCHNEUWLY, B. 1994 [2010]. Gêneros e tipos de discurso: considerações psicológicas e ontogenéticas. In: SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. 2. ed. Campinas: Mercado de Letras. p. 21-39.
SEIDLHOFER, B. 2011. Understanding English as a Lingua Franca. Oxford: Oxford University Press.
SOUZA, D. M. 1999a. Autoridade, autoria e livro didático. In: CORACINI, M. J. (Org.). Interpretação, autoria e legitimação do livro didático. São Paulo: Pontes. p. 27-31.
SOUZA, D. M. 1999b. Livro didático: arma pedagógica? In: CORACINI, M. J. (Org.). Interpretação, autoria e legitimação do livro didático. São Paulo: Pontes. p. 93-103.
TADEU DA SILVA, T. 2000. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica.
THE NEW LONDON GROUP. 1996. A Pedagogy of Multiliteracies: Designing Social Futures. Harvard Educational Review, v. 66, n. 1. p. 60-92 [reimpresso em COPE, B.; KALANTZIS, M. Multiliteracies: Literacy Learning and the Design of Social Futures. Londres/Nova York: Routledge, 2000].
TILIO, R. 2019a. Uma pedagogia de letramento sociointeracional crítico como proposta para o ensino de línguas na contemporaneidade por meio de uma abordagem temática. In: FINARDI, Kyria; SCHERRE, Marta; VIDON, Luciano. (Org.). Língua, discurso e política: desafios contemporâneos. Campinas: Pontes, p. 187-210.
TILIO, R. 2019b. O livro didático de inglês no Brasil: uma experiência de autoria no Programa Nacional do Livro Didático. In: SZUNDY, P.; TILIO, R.; MELO, G. (Orgs.). Inovações e desafios epistemológicos em linguística aplicada: perspectivas sul-americanas. Campinas: Pontes. p. 335-380.
TILIO, R. 2018. O livro didático contemporâneo: apresentação de uma proposta. In: MACIEL, R.; TILIO, R.; JESUS, D.; BARROS, A.. (Org.). Linguística aplicada para além das fronteiras. Campinas: Pontes Editores. p. 261-297.
TILIO, R. 2017. The contemporary coursebook: introducing a new proposal. In: TILIO, R.; FERREIRA, A. J. (Orgs.) Innovations and challenges in language teaching and materials development. Campinas: Pontes. p. 59-92.
TILIO, R. 2016a. Voices Plus. v.1-3. São Paulo: Richmond.
TILIO, R. 2016. O livro didático no ensino de línguas: caracterização do objeto, função e critérios de escolha. In: BARROS, A. L. E. C.; TENO, N. A. C.; ARAUJO, S. D. (Orgs.) Manifestações: ensaios críticos de língua e literatura. Curitiba: Appris. p. 215-237.
TILIO, R. 2015. Voices. v.1-4. São Paulo: Richmond.
TILIO, R. 2014. Língua estrangeira moderna na escola pública: possibilidades e desafios. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 39, n. 3, p. 925-944. Disponível em www.scielo.br/scielo.php?pid=S2175- 62362014000300016&script=sci_arttext. Acesso em 7 de março de 2016.
TILIO, R. 2012. Atividades de leitura em livros didáticos de inglês: PCN, letramento crítico e o panorama atual. Revista Brasileira de Linguística Aplicada. v.12, n.4.
TILIO, R. 2006. O livro didático de inglês em uma abordagem sócio-discursiva: culturas, identidades e pós-modernidade. Tese. Doutorado em Letras. Rio de Janeiro: Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Disponível em http://www.maxwell.lambda.ele.puc-rio.br/Busca_etds.php?strSecao=resultado&nrSeq=8835@1. Acesso em 12 de julho de 2020.
TYLER. R. 1949. Basic Principles of Curriculum and Instruction. Chicago, University of Chicago Press.
VOLÓCHINOV, Valentin. 1929. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. São Paulo: Editora 34, 2017.
VYGOTSKY, L. S. 1978 [1998]. A formação social da mente. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes.
VYGOTSKY, L. S. 1939 [1999]. Pensamento e linguagem. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes.
WARSCHAUER, M. 2003. Technology and Social Inclusion: Rethinking the Digital Divide. Cambridge: MIT Press.
WIDDOWSON, H. G. 1978. Teaching Language as Communication. Oxford: Oxford University Press.
Published
Versions
- 2023-05-22 (5)
- 2023-05-22 (4)
- 2023-05-22 (3)
- 2023-05-22 (2)
- 2023-04-07 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 The ESPecialist

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors grant the journal all copyrights relating to the published works. The concepts issued in signed articles are the absolute and exclusive responsibility of their authors.
Esta obra está licenciada com uma Licença