The effects of the internationalization of universities in pre-service english teacher education
Keywords:
English for specific purposes, Internationalization, Pre-service TrainingAbstract
This qualitative study analyzes the perceptions of future English teachers concerning the teaching of English for Specific Purposes (ESP) and the preparation to work in programs that promote the English language as an agent of internationalization in Brazilian universities. Data were collected from students’ participation in a webinar and in an online discussion forum. The results point to a gap in their pre-service training that disfavors their performance in English teaching contexts aimed at internationalization. Based on these conclusions, we present possibilities for improving internationalization practices and ESP teaching in the aforementioned training through the expansion of complementary academic activities, extension projects, internships and curriculum reformulation.
References
CAMPOS, C. J. G. 2004. Método de análise de conteúdo: ferramenta para a análise de dados qualitativos no campo da saúde. Revista Brasileira de Enfermagem. Brasília, DF, v. 57, n. 5. P. 611-614, out.
CELANI, M. A. A. 2008. When myth and reality meet: Reflections on ESP in Brazil. English for Specific Purposes, v. 27, p. 412–423.
CRISTOVÃO, V. L. L.; BEATO-CANATO, A. P. M. 2016. A formação de professores de línguas para fins específicos com base em gêneros textuais. Delta, São Paulo, v. 32, n. 1, p. 45-74. Disponível em https://www.scielo.br/j/delta/a/6SMHZSsNyZgCM5KsW8yNkXQ/?format=pdf&lang=pt . Acesso em: 28 mar. 2023.
CROWTHER, P., JORIS, M., OTTEN, M., NILSSON, B., TEEKENS, H. and WÄCHTER, B. 2000. Internationalization at home: a position paper. Amsterdam: European Association for International Education (EAIE). Disponível em https://www.univ-catholille.fr/sites/default/files/Internationalisation-at-Home-A-Position-Paper.pdf . Acesso em: 23 mar 2023.
DE WIT, H.; HOWARD, L.; EGRON-POLAK, E. 2015. Internationalisation of Higher Education. European Parliament, Brussels: EU. Disponível em: http://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2015/540370/IPOL_STU(2015)540370_EN.pdf. Acesso em: 23 mar. 2023.
FINARDI, K; FURTADO GUIMARÃES, F. 2021. Internacionalização, rankings e publicações em inglês: a situação do Brasil na atualidade. Estudos em Avaliação Educacional, v.28, n.68, p 600-626. Disponível em https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/4564 . Acesso em: 28 mar. 2023.
FINARDI, K.; VEITCH, A.; GIMENEZ, T; MARTIN-JONES, M. 2020. Language Policies and Internationalization (Webinar). III International Talks. Faubai/British Council. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=22JPtlndIoQ&t=4555s . Acesso em: 28 mar. 2023.
KNIGHT, J. 2008. Internationalization: A Decade of Changes and Challenges. International Higher Education, n. 50, 9 Jan.
KIRSCH, W; SARMENTO, S. 2019. 'She didn't know much about English teaching': planning classes together in the teachers' room as a practice of professional development. Revista Olhares e Trilhas, v. 21, p. 59-78.
LIMA, M. C.; DE ALBUQUERQUE, C. M. S. 2010. O sistema de educação superior mundial: entre a internacionalização ativa e passiva. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior. Campinas; Sorocaba, SP, v. 14, n. 3. Disponível em: https://periodicos.uniso.br/avaliacao/article/view/321 . Acesso em: 28 mar. 2023.
LUCE, M. B.; FAGUNDES, C. V.; MEDIEL, O. G. 2016. Internacionalização da educação superior: a dimensão intercultural e o suporte institucional na avaliação da mobilidade acadêmica. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas; Sorocaba, SP, v. 21, n. 2. Disponível em: https://periodicos.uniso.br/avaliacao/article/view/2596 . Acesso em: 28 mar. 2023.
LUCCHESI, M. A. S.; MALANGA, E. B. 2014. A Internacionalização da Educação Superior: uma análise do programa Ciência sem Fronteiras no Brasil, caminhos e desafios. Revista Internacional de Ciencias Sociales Interdisciplinares, v. 3, n. 1, p. 87–101.
MARSON, M. 2017. Ensino de inglês e a internacionalização do ensino superior: percepções sobre o Programa “Paraná Fala Inglês” na UEL. 119f. Dissertação (Mestrado em Estudos da Linguagem) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina.
SEIXAS VIAL, A. P.; MATTE, M. L.; SARMENTO, S. 2020. Desafios no ensino de Inglês para Fins Acadêmicos no contexto do Programa Idiomas sem Fronteiras. Calidoscópio, [S. l.], v. 18, n. 2, p. 307–327. DOI: 10.4013/cld.2020.182.04. Disponível em: https://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/cld.2020.182.04 . Acesso em: 28 mar. 2023.
SILVA, R. C. 2018.Análise de Necessidades em inglês: proposição e reflexões sobre um instrumento de coleta de informações. The ESPecialist, [S. l.], v. 39, n. 1. DOI: 10.23925/2318-7115.2018v39i1a4. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/esp/article/view/32488 . Acesso em: 28 mar. 2023.
SHOHAMY, E. Reinterpreting globalization in multilingual contexts. International Multilingual Research Journal, v.1, n. 2, 127-133, 2007. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/19313150701495421 . Acesso em: 28 mar. 2023.
SOUZA, M; NOGUEIRA, T; BARATA, A.; FELIX, C; ESCUDEIRO, N.; COSTA, V. 2019. Internacionalização do ensino superior: Para além da mobilidade internacional. Sensos-e, Porto, v. 6, n. 3., p. 28-38. Disponível em: https://recipp.ipp.pt/bitstream/10400.22/17393/1/ART_CIETI_MAS_2019.pdf . Acesso em: 23 mar 2023.
SOUZA, C; FILIPPO, D. CASADO, E. El papel de la internacionalización de la educación superior en la producción científica brasileña. Ensaio – Avaliação e políticas públicas em educação. vol. 28, núm. 108, pp. 1-27, 2020
VILAÇA, M. 2010. English For Specific Purposes: Fundamentos do Ensino de Inglês para Fins Específicos. Revista Eletrônica do Instituto de Humanidades, v. 9, p. 1-12. Disponível em http://publicacoes.unigranrio.edu.br/index.php/reihm/article/view/1715/808 . Acesso em: 23 mar 2023.
WALESKO, A; FELIX, F. 2018. Formação de professores em uma comunidade de prática: o caso do Nucli Inglês sem Fronteiras na UFPR. Revista X, [S.l.], v. 13, n. 2, p. 67-92, set. ISSN 1980-0614. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/revistax/article/view/59166%3B . Acesso em: 23 mar 2023.
WALESKO, A. M. H.; HIBARINO, D. A. 2021. A construção de uma rede colaborativa de formação de professores de línguas. Revista Horizontes de Linguística Aplicada, vol. 20, n. 1, p. AG2. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/34632 . Acesso em: 23 mar 2023.
Published
Versions
- 2023-05-22 (2)
- 2023-04-10 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 The ESPecialist

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors grant the journal all copyrights relating to the published works. The concepts issued in signed articles are the absolute and exclusive responsibility of their authors.
Esta obra está licenciada com uma Licença