A proposal for teaching the perfect aspect associated with the past tense to Brazilian learners of English as an additional language

Authors

  • Matheus Gomes Alves Universidade Federal do Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
  • Fernanda Costa da Silva Machado Universidade Federal do Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
  • Juliana Barros Nespoli Universidade Federal Fluminense, Niterói, RJ, Brasil.

Keywords:

Aspect, Past perfect, Teaching, English as an additional language

Abstract

The main goal of this work is to contribute to the teaching of the perfect aspect in the context of English as an additional language to Brazilian learners. The specific goal is to propose and evaluate a set of activities designed to teach this aspect, specifically the existential perfect (EP), related to the past tense. The methodological procedures of this work consist of identifying the objectives of each of the activities presented and investigating their relevance in relation to the proposal of works in the linguistic literature that deal with the description/teaching of the perfect (Alves, Machado e Nespoli, 2020; Comrie, 1976). The results show that through categorization exercises (spatial orientation of events), pattern induction (generalization from a small corpus about the form, use and meaning of the past perfect), paraphrasing (rewriting sentences in the past perfect using other morphological forms), transliteration of spatially oriented events into linguistically ordered events and identification of the notions of anteriority and posteriority, the perfect aspect related to the past tense can be presented to Brazilian learners of English as an additional language.

Author Biographies

Matheus Gomes Alves, Universidade Federal do Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Professor de Língua Portuguesa, do Departamento de Letras Vernáculas, da UFRJ. Professor de Linguística, do Departamento de Linguística e Filologia, da UFRJ. Mestre em Linguística, pelo Programa de Pós-graduação em Linguística da Faculdade de Letras - UFRJ, pela linha Gramática na Teoria Gerativa. Doutorando em Linguística, pelo Programa de Pós-Graduação em Linguística, da Faculdade de Letras - UFRJ. Tem experiência na área de Lingüística, com ênfase em Teoria e Análise Lingüística e em Gramática da Língua Inglesa. Atua no grupo de pesquisa Biologia da Linguagem, da Universidade Federal do Rio de Janeiro, com interesse na análise cartográfica da representação mental de aspecto nas línguas naturais e no ensino de tempo e aspecto em inglês como L2

Fernanda Costa da Silva Machado, Universidade Federal do Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Atualmente doutoranda em Linguística no PPGLIN/UFRJ, pertencendo à linha de pesquisa Gramática na Teoria Gerativa, com a orientação da professora doutora Adriana Leitão Martins. Mestre em Linguística pela mesma instituição. É licenciada em Letras (Português/Inglês) pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2019), com especialização em Ensino da Língua Inglesa e Uso de Novas Tecnologias pela Universidade Estácio de Sá (2014). Também possui bacharelado em Ciência da Computacão pela Universidade Gama Filho (2007). Atua como pesquisadora no grupo de pesquisa Biologia da Linguagem (BioLing/UFRJ) desde 2017. Trabalha como professora desde 2012 em cursos de inglês e em escolas regulares desde 2020, nos segmentos de Ensino Fundamental II e Ensino Médio.

Juliana Barros Nespoli, Universidade Federal Fluminense, Niterói, RJ, Brasil.

Possui Mestrado e Doutorado em Linguística pela UFRJ (2013/2018), atuando como professora Adjunta de Língua Portuguesa na Universidade Federal Fluminense (UFF) e como professora de Língua Portuguesa e Linguística no Centro Universitário Geraldo Di Biase (UGB-FERP). Desde 2019, é bolsista Capes pelo Programa Residência Pedagógica, exercendo o papel de Docente Orientadora. Além disso, orienta trabalhos de conclusão de curso voltados para a descrição e intervenção pedagógica de fenômenos morfológicos, morfossintáticos e sintáticos no ensino de Língua Portuguesa.

References

ALVES, M. G., MACHADO, F. C. S., NESPOLI, J. B. Linguistic theories and the teaching of foreign language: Standoints for the teaching of the perfect aspect to Brazilian learners of English. BELT - Brazilian English Language Teaching Journal, 11, 2020. P 1 12.

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Published

2025-06-27