Black women in language teaching
decolonial provocations in Multiliteracies projects
Keywords:
Multiliteracies, Language teaching, Didactic projects, Black women, Didactic-digital literaciesAbstract
Anchored in the non-disciplinary perspective of Applied Linguistics and the conception of language as a dialogical and interactional construction, this article aims to analyze the construction of authorship in the process of didactic-digital literacies materialized in the praxiological writing of undergraduate students in didactic proposals for teaching language and literature, from a multiliterate and decolonial perspective. The didactic proposals were constructed from a didactic multiliteracies program at a public university in the southern region of Maranhão, in northeastern Brazil. They were gathered and systematized in an e-book entitled “Building didactic projects with digital technologies: learning beyond school”. Understanding that the aesthetic-formal position of authorship is materialized in an axiological relationship, we undertook documentary research with a qualitative approach, having as corpus chapters of the didactic material produced by the students, more specifically, those that addressed propositions about black women, who are invisible in the university in language teaching. We highlight the decolonial nature of the analysis by relating these issues to coloniality and by promoting their demystification through border positions, that is, approaches that articulate cultures, thoughts and identities of privileged spaces, such as European ones, with those that were/are historically invisible due to the colonial belief in the coexistence of differences. It is worth noting that the book analyzed is composed of multimodal resources, so in many moments, the teacher is directed to access complementary materials through digital elements.
References
ÁLVARO, Mirla Cisne; ARAÚJO, Nayra da Silva. Colonialidade e violência contra as mulheres negras no Brasil: uma análise feminista decolonial. Tensões Mundiais, v. 17, n. 33, p. 349-370, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/tensoesmundiais/article/view/2789. Acesso em: 20 out. 2024.
ANDRADE, Vera Regina Pereira de. A soberania patriarcal: o sistema de justiça criminal no tratamento da violência sexual contra a mulher. In: Revista Seqüência, n. 50, p. 71-102, jul. 2005.
ARAUJO, Márcia Bastos de. A resistência é feminina: o protagonismo das mulheres no controle social da política urbana destinada às favelas cariocas a partir da experiência do Conselho Popular. Dissertação (mestrado) – Pontíficia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Departamento de Serviço Social, 2019.
BAKHTIN, Mikhail; VOLOSHINOV, Valentin. Marxismo e filosofia da linguagem. Tradução de Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira. 14. ed. São Paulo: Hucitec, 2012.
BALBINOTTI, Izabele. A violência contra a mulher como expressão do patriarcado e do machismo. Revista da ESMESC, [S. l.], v. 25, n. 31, p. 239–264, 2018. DOI: 10.14295/revistadaesmesc. v25i31.p239. Disponível em: https://esmesc.emnuvens.com.br/re/article/view/191. Acesso em: 17 nov. 2024.
BEAUVOIR, Simone de. O Segundo sexo. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1980.
BERNARDINO-COSTA, Joaze; GROSFOGUEL, Ramón. Decolonialidade e perspectiva negra. Sociedade e Estado, Brasília, v. 31, n. 1, p. 15-24, jan./abr. 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/. Acesso em: 12 out. 2024.
BRUNO, Adriana Rocha et al. ELAS/ES NAS REDES: decolonialidade nas pesquisas e nas docências sobre/na/com a cultura digital. Revista Docência e Cibercultura, v. 8, n. 3, p. 01-08, 2024. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/re-doc/article/view/83427. Acesso em: 17 out. 2024.
BRUNO, Adriana Rocha; SOUZA, Bianca Dias de; SOUZA, Káren Taloana Florêncio. (Trans)formações nas docências contemporâneas: interfaces com a cultura digital, a decolonialidade e a linguagem emocional. Rio de Janeiro, v. 8, n. 3, p. 1, maio/ago. e-ISSN: 2594-9004.
FAGUNDES TELLES, Lygia. "Venha ver o pôr do sol." In: Antes do Baile Verde. São Paulo: Companhia das Letras, 2009, p. 101-109.
KLEIMAN, A. B. Agenda de pesquisa e ação em linguística aplicada: problematizações. Revista Signo, Santa Cruz do Sul, v. 32, n. 53, p. 1-25, dez. 2007.
KLEIMAN, A. B. Preciso ensinar o letramento? Não basta ensinar a ler e a escrever? Campinas, UNICAMP/MEC, 2005.
MARTINO, L. M. S. Teoria das mídias digitais: linguagens, ambientes e redes. 2. ed. Petrópolis: Editora Vozes, 2015.
MARTINS, Ana Patrícia Sá; ARAÚJO, Aniele Carvalho de; SANTIAGO, Ana Beatriz; (orgs.). Construindo projetos didáticos com as tecnologias digitais. Pará de Minas, MG: VirtualBooks Editora, 2022. E-book. Disponível em: https://www.virtualbooks.com.br/editora/livros/view/608/construindo-projetos-didAticos-com-as-tecnologias-digitais?srsltid=AfmBOoqheSCOE5Gb6JSvnnq8DKvyxarWSWXOokNGhQ7RDM0bK1szh-1b. Acesso em: 01 out. 2024.
MOITA LOPES, L. P (Orgs.) Por uma linguística indisciplinar. São Paulo: Parábola Editorial, 2006.
MOITA LOPES, L. P. Linguística Aplicada na modernidade recente festschrift para Antonieta Celani. São Paulo: Parábola, 2013.
MORI, Verônica Yurika. Apontamentos sobre o sistema de ensino como mecanismo de dominação. Revista Urutágua, Maringá, n. 17, p. 57-62, 2009.
MORI, Verônica Yurika; AMORIM, Cleyde Rodrigues. Contra o eurocentrismo: possibilidades de valorização da diversidade étnica e sócio-cultural no contexto escolar. Cadernos do LEME, Campina Grande, v. 3, n. 1, p. 106–122, jan./jun. 2011. Disponível: https://www.academia.edu/download/83978270/32.pdf. Acesso em: 30 out. 2024.
OLIVEIRA, Camila Klen de. Breve introdução ao giro decolonial: poder, saber e ser. In: Anais do Seminário Científico do UNIFACIG, n. 2, 2016.
QUIJANO, Aníbal. Colonialidad del poder y clasificacion social. Journal of World Systems Research, n. 2, p. 342-386, Summer/Fall 2000.
QUIJANO, Aníbal; WALLERSTEIN, Immanuel. La americanidad como concepto o América en el moderno sistema mundial. International Social Science Journal, v. 44, n. 4, p. 549-557, 1992.
REIS, Maurício de Novais; ANDRADE, Marcileia Freitas Ferraz de. O pensamento decolonial: análise, desafios e perspectivas. Revista Espaço Acadêmico, v. 17, n. 202, p. 01-11, 10 mar. 2018. Disponível em: https://periodicos.uem.br/. Acesso em: 10 out. 2024.
ROJO, Roxane Helena Rodrigues. Multiletramentos na escola. Roxane Rojo, Eduardo Moura [orgs.]. São Paulo: Parábola Editorial, 2012. 264p. ISBN 978-85-7934-041-3.
SACHET, Bruna; ROSA, Maurício. A concepção de gênero por meio de memes em uma aula de matemática: uma análise sob as lentes da decolonialidade. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, v. 11, n. 2, p. 105-124, 2021.
Disponível em: https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/ripem/article/view/2562. Acesso em: 17 out. 2024.
SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula (Orgs). Epistemologias do Sul. 2. ed. Coimbra: Almedina, 2009.
TREVISAN, Dalton Jérson. "Morre desgraçado." In: O Vampiro de Curitiba. São Paulo: Companhia das Letras, 2009, p. 82-85.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 The ESPecialist

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors grant the journal all copyrights relating to the published works. The concepts issued in signed articles are the absolute and exclusive responsibility of their authors.
Esta obra está licenciada com uma Licença