Analysis of prepositions in elementary school’ textbooks

reflections based on linguistic analysis

Authors

Keywords:

Textbook, seventh degree , preposition, linguistic analysis

Abstract

This article analyzes the way in which prepositions are worked in the textbook “Português: Conexão e Uso, seventh degree (Elementary School)”, by Delmanto and Carvalho (2018), through a linguistic analysis. Therefore, we will use Mendonça (2006), Bezerra and Reinaldo (2020) and what the authors explain about Linguistic Analysis (LA), considered that, according to the studies by Franchi (1987) summarized by Bezerra and Reinaldo (2020), linguistic activity contributes to a efficient communication in different contexts, elucidating teaching based on levels of reflection among linguistic, epilinguistic and metalinguistic activities. Through this theoretical perspective we have focusing on analyzing the highlighted textbook. As results, we show how the textbook presents prepositions to students, verifying if it simplifies, expands or limits the mentioned content.

Author Biography

Tatiana Aparecida Moreira, Instituto Federal do Espírito Santo (Ifes - campus Vitória)

Pós-doutorado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem (Lael - Puc- SP).

Doutora em Linguística (UFSCar).

Professora de Língua Portuguesa do Instituto Federal do Espírito Santo (Ifes - campus Vitória).

References

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC. 2017.

BEZERRA, Maria Auxiliadora; REINALDO, Maria Augusta. Análise linguística: afinal a que se refere? 2.ed. – Recife: Pipa Comunicação, 2020, Campina Grande/ PB: EDUFCG.

CÂMARA JR., Joaquim Mattoso. Princípios de Linguística Geral. 7.ed - Rio de Janeiro: Padrão, 1989.

CEGALLA, Domingos Paschoal. Novíssima gramática da língua portuguesa. 48. Ed. 2016.

CUNHA, Celso. Nova gramática do português contemporâneo [recurso eletrônico] / Celso Cunha, Lindley Cintra. - 7. ed., reimpr. — Rio de Janeiro: Lexikon, 2017. 800 p., recurso digital.

DELMANTO, Dileta; CARVALHO, Laiz B. de. Português: conexão e uso, 7 ano: ensino fundamental, anos finais/ Dileta Delmanto, Laiz B. de Carvalho. -- 1.ed. -- São Paulo : Saraiva, 2018.

MENDONÇA, M. Análise linguística no ensino médio: um novo olhar, um outro objeto. In: BUNZEN, C.; MENDONÇA, M. (Org.). Português no ensino médio e formação do professor. São Paulo: Parábola Editorial, 2006.

MONTEIRO, José Lemos. Morfologia Portuguesa /José Lemos Monteiro. 4. ed. Campinas: Pontes, 2002.

PERFEITO, M. A. Concepções de linguagem, teorias subjacentes e ensino de língua portuguesa. In: SANTOS, A. R. dos; RITTER, L. C. B. (org.). Concepções de linguagem e o ensino de língua portuguesa. Maringá: EDUEM, 2005, p. 27-75.

ROCHA LIMA, Carlos Henrique. Gramática normativa da língua portuguesa. 39. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2000.

SANTOS, Victor Lima dos; MIRANDA, Maíra Avelar. Uma breve análise da categoria gramatical “preposição” no livro didático Novas palavras e na Novíssima Gramática da língua portuguesa. Seminário Gepráxis, Vitória da Conquista – Bahia – Brasil, v. 8, n. 14, p. 1-9, maio, 2021.

Published

2025-06-27