Voices from the Classroom
English teachers' narratives about the pandemic, ICTs and the construction of professional identity
Keywords:
Identity, English Language Teacher, PandemicAbstract
This article aims to reflect on the identity under construction of the English as a Foreign Language (EFL) teacher in the context of the Covid-19 pandemic, demonstrating how social isolation has changed daily life and teaching practices in relation to the use of digital information technologies and communication (DICTs). The theoretical basis of this article focuses on the decontextualization of identity in modernity and the view of discourse and social identity based on local language practices. Regarding the methodological approach, the study is anchored in the qualitative research paradigm, with Narrative Inquiry procedures in which participants write narratives and construct meanings about the teaching process. The participants are two basic education teachers in the process of continuing education, an EFL teacher from a public school and an EFL teacher from a public language course, both working in the teaching context of the state of Acre, in Brazil. Two narratives were confirmed based on the theoretical framework that made it possible to create meaning about this experience. The data revisited during the investigation reveals the fluidity of teaching identities during the pandemic period and the EFL teacher's identity practices in the face of the pandemic, with the intensification of the use of TDICs.
References
BAUMAN, Zygmunt. Identidade: Entrevista a Benedetto Vecchi. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2005.
BAUMAN, Zygmunt. Modernidade Líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2000.
BRASIL. Decreto-lei nº 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. Lex: Diário Oficial da União, 18 março 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017.
CANDAU, V. M. F. “Ideias-forca” do pensamento de Boaventura Souza Santos e a Educação Intercultural. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 32, n. 01, p. 15-34, 2016.
CARVALHO, D. M. S. de; MARTINS, F. A. de O.; PINTO, M. D. de O. S.; UCHÔA, J. M. S. O paradigma da complexidade e ensino: reflexões a respeito da formação docente. Caderno Pedagógico, [S. l.], v. 21, n. 7, p. e5997, 2024. DOI: 10.54033/cadpedv21n7-215. Disponível em: https://ojs.studiespublicacoes.com.br/ojs/index.php/cadped/article/view/5997. Acesso em: 25 out. 2024.
CLANDININ, D. J., & Connelly, F. M. (1998). Narrative inquiry: Experience and story in qualitative research. San Francisco: Jossey-Bass.
CLANDININ, D. J., & Connelly, F. M. (2011). Pesquisa narrativa: experiência e história em pesquisa qualitativa. Tradução: Grupo de Pesquisa. Narrativa e Educação de Professores ILEEI/UFU. Uberlândia: EDUFU.
COSCARELLI, C. V. Letramento digital no Inaf. Revista Linguagem & Ensino, V. 20, N. 1, 2019.
DO NASCIMENTO ARAÚJO, J. J. C.; DA SILVA FERREIRA, E. A formação de professores para a educação básica em um Instituto Federal da Amazônia. Revista Cocar, [S. l.], v. 20, n. 38, 2024. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/6515. Acesso em: 13 jul. 2024.
EVARISTO, Conceição. O Olho d'Água. Rio de Janeiro: Rocco, 2001. p. 35.
FERRAZ, R. de C. S. N.; FERREIRA, L. G.; FERRAZ, R. D. Educação em tempos de pandemia: consequências do enfrentamento e (re)aprendizagem do ato de ensinar: Education in pandemic times: consequences of coping and (re) learning from the act of teaching. Revista Cocar, [S. l.], n. 9, 2021. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/4126. Acesso em: 4 jul. 2024.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade; tradução de Tomaz Tadeu da Silva & Guacina Lopes Louro: Rio de Janeiro: Lamparina, 1ª ed., 1998.
MELO, D. (2010). A história de vida como metodologia de pesquisa em educação. São Paulo: Cortez.
MOITA-LOPES, Paulo da. Identidades fragmentadas: a construção de raça, gênero e sexualidade na sala de aula. Campinas, SP: Mercado De Letras, 2002.
RAJAGOPALAN, K. Por uma linguística crítica: linguagem, identidade e a questão ética. São Paulo: Parábola, 2003.
SANTOS, Boaventura de Sousa. A construção multicultural da igualdade e da diferença. Oficina do CES, nº 135, Centro de Estudos Sociais, Coimbra: janeiro, 1999.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Pela mão de Alice: o social e o político na pós-modernidade. São Paulo: Cortez, 1995.
SANTOS, Boaventura de Souza. Modernidade, identidade e a cultura de fronteira. Tempo Social; Rev. Sociol. USP, S. Paulo, 5(1-2): 31-52, 1993 (editado em nov. 1994).
UCHOA, Jose Mauro Souza. Narrativas de professores em formação sobre a didatização de podcast para o ensino de inglês na floresta. 2014. 225 f. Tese (Doutorado em Estudos da Linguagem) – PPGEL, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2014.
UCHÔA, José Mauro Souza. O gênero Podcast educacional: descrição do conteúdo temático, estilo e construção composicional. 2010. 111 f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Federal do Acre, Rio Branco, 2010.
UCHÔA, Jose Mauro Souza; CASTRO, Andreia. Moraes de. Narrativas de professores de língua inglesa em formação inicial: o uso de sequência didática e de TDICs no programa Residência Pedagógica em Cruzeiro do Sul-Ac. Muiraquitã: revista de Letras e Humanidades, v. 10, n.1, Jan./Jun., 2022.
UCHÔA, José Mauro Souza; SANTOS, Aline Kieling Juliano Honorato. O Scratch e suas possibilidades pedagógicas no ensino de língua inglesa pela abordagem dos gêneros do discurso. Brazilian Journal of Education, Technology and Society (BRAJETS). v.11, n.4, Oct.-Dec., p.554-563, 2018.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 The ESPecialist

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors grant the journal all copyrights relating to the published works. The concepts issued in signed articles are the absolute and exclusive responsibility of their authors.
Esta obra está licenciada com uma Licença