Perezhivanie and the Dramatic Event as Analytical Instruments
Keywords:
Dramatic Event, Perezhivanie, Data Selection, Critical Collaborative ResearchAbstract
This article investigates data selection in qualitative research in education through the Vygotskian concepts of dramatic event and perezhivanie, articulated with Critical Collaborative Research (PCCol) (Magalhães, 2009, 2010, 2014). The qualitative methodology, grounded in the Socio-Historical-Cultural Activity Theory (CHAT) (Vygotsky, 1994; Leontiev, 1978), and Historical-Dialectical Materialism (Marx & Engels, 2006), emphasizes the collective production of data as discursive and multimodal processes. Four studies from the Research Group Language in Activities in School Contexts (Kemmer, 2018; Barrozo, 2019; Amorim, 2023; Lopes, 2023) were analyzed, which highlight how episodes of exclusion, pedagogical dilemmas, critical reflections, and intercultural challenges were configured as dramatic events refracted through the participants’ perezhivanie. These moments revealed affective, cognitive, pedagogical, and intercultural transformations, constituting turning points in the formation of individuals and collectives. The results indicate that the centrality of dramatic events in data selection makes explicit the potential of PCCol and contributes to understanding and transforming educational practices towards more critical, inclusive, and collaborative processes.
References
AMORIM, A. G. P. Eventos dramáticos na educação para a vida: formação engajada de professores e formadores nas aulas da pós-graduação. 2023. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2023.
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Tradução M. E. G. Pereira. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
BARROZO, L. Os multiletramentos para a desencapsulação curricular no contexto do Projeto Digit-M-Ed. 2019. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2019.
KEMMER, L. G. S. O ensino-aprendizado afeto-cognitivo de sujeitos bilíngues em uma atividade de Circle Time. 2018. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2018.
LEONTIEV, A. N. Activity, consciousness, and personality. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall, 1978.
LIBERALI, F. C. Building agency for social change. In: TANZI NETO, A.; LIBERALI, F. C.; DAFERMOS, M. (Eds.). Revisiting Vygotsky for social change: bringing together theory and practice. v. 2. New York: Peter Lang, 2020. p. 63–85.
LIBERALI, F. C. Decolonizing academic spaces: challenges and responsibilities. Mind, Culture, and Activity, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.1080/10749039.2024.2440076
LIBERALI, F. C.; FUGA, V. P. A importância do conceito de perezhivanie na constituição de agentes transformadores. Estudos de Psicologia (Campinas), v. 35, n. 4, p. 363–373, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1982-02752018000400004
LOPES, J. C. B. O patrimônio vivencial no intercâmbio virtual: proposta de mobilidade na internacionalização do ensino superior tecnológico. 2023. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2023.
MAGALHÃES, M. C. C. O método para Vygotsky: a zona proximal de desenvolvimento como zona de colaboração e criticidade criativas. In: SCHETTINI, R.; DAMIANOVIC, M. C.; HAWI, M.; ZSUNDY, P. T. C. (Eds.). Vygotsky: uma revisita no início do século XXI. São Paulo: Andross, 2009. p. 53–58.
MAGALHÃES, M. C. C. Pesquisa Crítica de Colaboração: uma pesquisa de intervenção no contexto escolar. In: SILVA, L. S. P.; LOPES, J. J. M. (Eds.). Diálogos de pesquisa sobre crianças e infâncias. Juiz de Fora: UFJF, 2010. p. 21–40.
MAGALHÃES, M. C. C. Escolhas teórico-metodológicas em pesquisas com formação de professores: as relações colaborativo-críticas na constituição de educadores. In: MATEUS, E.; OLIVEIRA, N. B. (Eds.). Estudos críticos da linguagem e formação de professores/as de línguas. v. 1. São Paulo: Pontes, 2014. p. 17–48.
MARX, K.; ENGELS, F. A ideologia alemã. 9. ed. Tradução de Sílvio Donizete Chagas. São Paulo: Centauro, 2006.
MBEMBE, A. Necropolítica. 3. ed. São Paulo: n-1 edições, 2018.
MEGALE, A. H.; LIBERALI, F. C. As implicações do conceito de patrimônio vivencial como uma alternativa para a educação multilíngue. Revista X, v. 15, n. 1, p. 55–74, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.5380/rvx.v15i1.69979
MIGNOLO, W. The geopolitics of knowledge and the colonial difference. In: MORAÑA, M.; DUSSEL, E.; JÁUREGUI, C. A. (Eds.). Coloniality at large: Latin America and the postcolonial debate. Durham, NC: Duke University Press, 2008. p. 225–258.
MOITA LOPES, L. C. Da aplicação de linguística à linguística aplicada indisciplinar. In: PILAR, P.; PILAR, P. (Eds.). Linguística aplicada: um caminho com diferentes acessos. São Paulo: Contexto, 2009. p. 11–24.
NASCIUTI, F. M. B. Travessias – o grupo como fonte de desenvolvimento profissional. 2017. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2017.
PINO, A. As marcas do humano: as origens da constituição cultural da criança na perspectiva de Lev S. Vygotski. São Paulo: Cortez, 2005.
QUIJANO, A. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, E. (Org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Buenos Aires: CLACSO, 2005. p. 117–142.
VERESOV, N. Perezhivanie as a phenomenon and a concept: questions on clarification and methodological meditations. Cultural-Historical Psychology, v. 12, n. 3, p. 129–148, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.1759/chp.2016120308
VOLÓCHINOV, V. Marxismo e filosofia da linguagem. Tradução S. Grilo; E. V. Américo. São Paulo: Editora 34, 2017. Obra original publicada em 1929.
VYGOTSKY, L. S. The problem of the environment. In: VAN DER VEER, R.; VALSINER, J. (Eds.). The Vygotsky reader. Oxford: Blackwell, 1994. p. 338–354. Disponível em: https://www.marxists.org/archive/vygotsky/works/reader/p338.pdf. Obra original publicada em 1934.
VYGOTSKY, L. S. La crisis de los siete años. In: Obras escogidas. t. IV. Madrid: Visor, 1996. Obra original publicada em 1934.
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998. Obra original publicada em 1930.
WALSH, C. Interculturalidad, Estado, sociedad: luchas (de)coloniales de nuestra época. Quito: Ediciones Abya-Yala, 2009.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 The ESPecialist

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors grant the journal all copyrights relating to the published works. The concepts issued in signed articles are the absolute and exclusive responsibility of their authors.
Esta obra está licenciada com uma Licença