Engaged Play
Insurgent Possibilities in Times of Climate Emergency
Keywords:
Engaged Play, Interculturality, Engaged Multiliteracies, Climate EmergencyAbstract
This article discusses Engaged Play as a transformative pedagogical practice within an intercultural school context, particularly in addressing water-related issues resulting from environmental imbalance. The proposal is anchored in the work of the group Researchers in Intercultural Actions (R.I.A.) during the Ecorama event held at Brooklyn New School (BNS) in New York, USA. The study analyzes how children, educators, and families were invited to critically reflect on water-related disasters, such as the floods that occurred in Rio Grande do Sul in May 2024. The activities are grounded in Vygotsky’s socio-historical-cultural perspective, as well as in intercultural epistemology and Engaged Multiliteracies. The results show that Engaged Play has the potential to promote social transformation, ethical engagement, and intercultural dialogue. The study also highlights the importance of collaboration between schools and universities to expand this approach and proposes directions for future research that deepen its impact and potential to inform school activities in diverse educational contexts.
References
Referências
ARANTES, Guilherme. Terra! Planeta Água. Intérprete: Guilherme Arantes. Disponível em: https://on.soundcloud.com/uhXKqrED5LdHnucq6. Acesso em: 20 nov. 2025.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2017.
BLOMMAERT, Jan. A sociolinguistics of globalization. Cambridge: Cambridge University Press, 2010.
CANDAU, Vera Maria. Interculturalidade e cotidiano escolar. In: CANDAU, Vera Maria (org.). Didática: tecendo/reinventando saberes e práticas. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2018.
Researchers in Intercultural Action (R.I.A). (2025). Grupo de pesquisa na área de Linguística, Letras e Artes e Letras. Disponível em: dgp.cnpq.br/dgp/espelhogrupo/3272627652553959. Acesso em: 03 mar.2025.
DENIS, Benoit. Literatura e Engajamento de Pascal a Sartre.Trad. Luiz Dagobert e Aguirra Roncari. Bauru, SP: EDUSC, 2002.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 21. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2014.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1997.
FREIRE, Paulo. Educação e mudança. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1983.
FREIRE, Paulo. A pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra, 1970.
HOLZMAN, Lois. Vygotsky at work and play. New York: Routedge, 2009.
KRENAK, Ailton. Caminhos para a cultura do Bem Viver. Cultura do bem viver Org, 2020.
LIBERALI, Fernanda Coelho. Impactos e Ferramentas do Projeto Brincadas no Início da Proposta com os Coletivos de Investigação e Ação (COLINA) – Potencializando Transformações. Tese de Livre-Docência, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2024. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/382976063_Tese_de_Livre-Docencia_Impactos_e_Ferramentas_do_Projeto_Brincadas_no_Inicio_da_Proposta_com_os_Coletivos_de_Investigacao_e_Acao_COLINA_-_Potencializando_Transformacoes. Acesso em 9 ago.2024.
LIBERALI, Fernanda; FUGA, Valdite; VENDRAMINI-ZANELLA, Daniela. O desenvolvimento engajado e o teatro-brincar na constituição da coletividade. Dossiê: Desenvolvimento humano, drama e vivências: Vigotski e a questão da psicologia da criação pelo ator. Pro-Posições, Campinas, v. 34, e20210077, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1980-6248-2021-0077. Acesso em: 20 nov. 2024.
LIBERALI, Fernanda Coelho. Multiletramento engajado para a prática do bem viver. Linguagem em Discurso, Florianópolis, v.22, n.1, p.125-45, jan./abr., 2022.
LIBERALI, Fernanda. O desenvolvimento de agência e a Educação Multi/Bilíngue. Desafios e práticas na Educação Bilíngue, v. 2, p. 79-91, 2020.
MARX, Karl; ENGELS, Friedrich (1845). Ideologia Alemã. Tradução de Luis Cláudio de Castro e Costa. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
MEGALE, A.; LIBERALI, F. C. As implicações do conceito de patrimônio vivencial como uma alternativa para a educação multilíngue, Revista X, [s.l.], v. 15, n. 1, p. 5574, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.5380/rvx.v15i1.69979.
NEW LONDON GROUP. The Pedagogy of Multiliteracies: Designing Social Futures. Harvard Educational Review, v. 66, n. 1, 2000 [1996], p. 60-92.
NEWMAN, Fred; HOLZMAN, Lois. Lev Vygotsky – cientista revolucionário. (Marcos Bagno, Trad.). Loyola, 2002. Obra original publicada em 1993.
ONU. Organização das Nações Unidas. Transformando Nosso Mundo: A Agenda 2030 para o Desenvolvimento Sustentável. 2015. Disponível em: https://nacoesunidas.org/wp- content/uploads/2015/10/agenda2030-pt-br.pdf. Acesso em: 01 nov.2024.
SAWAIA, Bader Burihan. Afeto e comum: categorias centrais em diferentes contextos. In: BADER, B.; SAWAIA, R. A.; BUSARELLO, F. R. (Org.). Afeto & comum: reflexões sobre a práxis psicossocial. Manaus: Editora da Universidade Federal do Amazonas, 2018. p. 29-36.
STETSENKO, Anna. The transformative mind: expanding Vygotsky’s approach to development and education. Cambridge: Cambridge University Press, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1017/9780511843044. Acesso em: 22 nov.2024.
STRAPPAZZON, A. L.; SAWAIA, B.; MAHEIRIE, K. A liberdade em Espinosa como base ontoepistemológica no enfrentamento do sofrimento ético-político. Psicologia & Sociedade, [S. l.], v. 34, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1807-0310/2022v34242492. Acesso em: 22 maio 2024.
VYGOTSKY, Lev. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. São Paulo: Martins Fontes, 2014.
VYGOTSKY, Lev. Pensamento e Linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
VYGOTSKY, Lev. Imaginação e criação na infância. (Ana Luiza Smolka, comentários; Zóia Prestes, Trad.). Ática, 2009. Obra original publicada em 1930.
VYGOTSKY, Lev. The problem of the environment. In: Van der Veer, René; Valsiner, Jaan (Eds.). The Vygotsky reader. Oxford: Blackwell, 1994. Obra original publicada em 1934.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 The ESPecialist

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors grant the journal all copyrights relating to the published works. The concepts issued in signed articles are the absolute and exclusive responsibility of their authors.
Esta obra está licenciada com uma Licença